Gamification

En kort video om fenomenet:

The Escapist : Extra Credits : Gamification

I mitt förra inlägg skrev jag om en workshop som handlade om att spelifiera en kontorsbyggnad. Det är bara ett av många tecken på att trenden att använda spel som inspiration till andra saker än spel verkligen börjar ta fart. Egentligen är det här inte något nytt fenomen, många har sysslat med det här hela tiden, men  nu har folk börjat hitta namn att kalla det för(gamification, gameful, spelifiering) vilket gör att det blir tydligare. Hela trenden att spelifiera bygger på att folk spelat mycket spel vilket har gjort att de fått högre krav på sin omgivning, vilket bland annat gäller feedbacksystem, meningsfulla val, intressanta belöningar och korta delmål som är rimliga att nå.
I USA får spelifiering otroligt mycket uppmärksamhet just nu och det stora analysföretaget Gartner säger att:
“By 2015, more than 50 percent of organizations that manage innovation processes will gamify those processes, according to Gartner, Inc. By 2014, a gamified service for consumer goods marketing and customer retention will become as important as Facebook, eBay or Amazon, and more than 70 percent of Global 2000 organizations will have at least one gamified application.”
Jag tror att om trenden håller i sig kommer den nå Sverige ordentligt om ungefär ett år, även om det redan görs flera projekt här nu. Min plan är att starta ett konsultföretag där vi hjälper folk som vill använda spel/spelifiering som metod att göra det på ett bra sätt. Jag kommer berätta mer om det i framtida inlägg.

Själv håller jag just nu på och testar ett spelifierat system som heter MindBloom (mindbloom.com) där du ska sköta om ett träd. I trädet finns olika grenar som symboliserar delar av ditt liv, exempelvis hälsa, karriär, kreativitet och relationer. På varje gren finns ett eller flera löv och för att hålla löven på grenarna gröna måste du göra små aktiviteter varje dag som förbättrar den delen av ditt liv. Aktiviteterna väljer du själv, men till att börja med kan du inte lägga in så många vilket gör att du måste fokusera på de saker som du helst vill göra. Jag tycker att MindBloom är intressant eftersom de använder mängder med spelmekaniker på ett vackert sätt som till stor del främjar användarens syfte. Självklart vill de ju tjäna pengar också och för det använder de klassiska facebookspelsmetoder.

Vill du själv hålla koll på vad som händer innom området gamification rekomenderar jag att du håller dig uppdaterad på bloggen http://gamification.co där de varje dag lägger upp nya exempel på aktiviteter som blivit spelifierade. En annan bra kanal för kunskap inom området är http://gameful.org som är ett community med fokus på hur spel kan förbättra världen och som i sig är byggt som ett spel där du som medlem ska göra olika saker för att gå upp i level. Om du vill fördjupa dig ytterligare är ett bra boktips “Reality is broken” av Jane McGonigal, som jag tänker recensera närmare i ett senare blogginlägg.

 

There are 1 Comments to "Gamification"

Cancel Reply

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
Mjao logga

Sidor

Kategorier