Spelifiera en kontorsbyggnad


Igår var jag på en intressant workshop som Media Evolution höll i Malmö om att spelifiera deras nya (snart färdiga) kontorsbyggnad. Deras övergripande syfte är att öka intresset för folk att arbeta eller besöka byggnaden. För att göra det vill de öka möjligheterna för kontakter mellan de som är eller kommer till byggnaden, skapa ett system för att förenkla processen att hitta de resurser folk behöver hitta och förbättra folks ansvarskänsla över miljön i byggnaden. Under workshopen tog vi som deltog fram mängder med förslag på hur de skulle kunna genomföra det varav en del förslag var mer verklighetsförankrade än andra. Här följer ett fåtal av de idéer som kom upp. 

  • Lampor som visar vägen dit du ska, så att du hittar dit du vill.
  • Små miniquests gömda här och där, när du har tråkigt under lunchen en dag är det bara att börja spela. Lokal geo-caching?
  • Ett minispel när du slänger återvinning, likt det som var med i Rolighetsteorin.
  • Lägga upp quests med saker som du vill ha hjälp med, belöna de som hjälpt dig med poäng.
  • Samla poäng genom att sitta och arbeta på olika ställen, genom att städa, hjälpa någon annan i huset med något de behöver hjälp med m.m .
  • Poängen skulle du sedan kunna använda för olika fördelar som t.ex. få tag i det bästa mötesrummet, sitta på de bästa platserna, få ditt företag att synas på en digital tavla vid entren och få vara med på häftiga saker eller liknande.  Självklart kan man också ha diverse topplistor och sådant.
  • En app där spelaren är en orm som i spelet Snake och för att klara sig i spelet får spelaren så klart inte gå in i den svansen som denne har efter sig. Svansen blir självklart längre och längre hela tiden, vilket tvingar spelaren att gå andra vägar.
  • Fysiska “Like”-knappar (och kanske “not like”-knappar) som sitter i olika rum och som du kan trycka på för att visa vad du tycker om rummet/ platsen idag.

Jag tycker att tanken på att spelifiera en vistelse i en byggnad är mycket spännande och jag gillar det för att det är ett steg i processen att göra verkligheten roligare. Det är också kul att det talas mer och mer om spelifiering/gamification. Även under Nordic Game Conference kommer det att vara på tapeten. Då kommer Gabe Zichermann att föreläsa om Gamification:

” Beyond Badges: What Works and What Doesn’t In Gamification
Gamification is rapidly changing how we engage users and solve problems – affecting big brands and small startups alike. Early approaches have produced largely stellar results (e.g. Foursquare, DevHub) and some real duds. Most designers know that badges alone are not enough to profoundly engage users, but what does it take to gamify like a champ? This session will deconstruct and analyze successful and failed gamification efforts to identify patterns that will make you succeed at long term customer engagement.”

 

There are 1 Comments to "Spelifiera en kontorsbyggnad"

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
Mjao logga

Sidor

Kategorier